klik og gå til forsiden

Den Store Fagdag

Den Store Fagdag den 15. november er en konferencedag forbeholdt lærere og andre fagprofessionelle med interesse for børns læsning.

Tid til tanker

Overskriften for dette års HerLitt for BØRN er Tid til tanker, hvor vi vender os mod det filosofiske aspekt, der knytter sig til litteraturen. Gennem den nyeste børnelitteratur vil vi fokusere på de filosofiske og eksistentielle problemstillinger, der til alle tider har været aktuelle og udfordret mennesket uanset køn, status, alder, etnicitet m.m.

I en foranderlig verden fuld af målsætninger og krav glemmer vi nogle gange det helt essentielle, og bl.a. derfor ønsker vi med årets overskrift at rette blikket mod litteraturen som kilde til undren, overvejelser, viden, drømme, holdninger, idéer og visdom.

Kort sagt ønsker vi at invitere børn og voksne ind i et undersøgende og filosofisk møde med litteraturen, der kan hjælpe os på vej i den almene dannelse og give os indblik og oplysning i de livsopgaver, vi uvilkårligt vil møde på vores rejse gennem livet.

Program

Det´ for børn. Filosofi til alle tider…

Louise Nabe-Nielsen

Filosofi med børn er et felt i pædagogikken, hvor der lægges vægt på børns undren, refleksioner og filosofiske dialoger. I oplægget præsenteres, hvordan man med afsæt i litteraturlæsning kan filosofere med børn – og hvorfor den filosofiske undren og dialog er relevant i arbejdet med børn.

Louise Nabe-Nielsen er cand.pæd.fil., stifter og leder af Rum for Undren

Alle har ret til ”Pissedårlig undervisning”

Alexander Von Oettingen

Alexander von Oettingens første år som lærer gik ad helvede til.
Hans undervisning var pissedårlig.
Havde han ikke haft en leder, der kunne se, at han havde andre kvaliteter, så var han næppe endt som prorektor og anerkendt uddannelsesforsker. Pissedårlig undervisning er titlen på Alexander von Oettingens bog, der handler om alle de mange årsager til, at børn nogle gange får pissedårlig undervisning i skolen. Men den handler også om, hvor vigtigt det er, at vi ser på det dårlige og ikke kun jagter det fremragende.

Alexander Von Oettingen er daglig prorektor på professionshøjskolen UC SYD.

Selvbyggerbørn – hvordan vi overlod en generation til at opdrage sig selv

Merete Riisager

Ikke kun under coronakrisen udviser mange unge tegn på psykisk mistrivsel. Også før corona kunne vi i statistikkerne se, at de unge ikke havde det godt.

Hvad skyldes denne mistrivsel, når vi bor i et så rigt samfund, har gratis uddannelser og mange familier burde have glade og livshungrende unge mennesker?

Merete Riisager giver et tankevækkende perspektiv. Hun mener nemlig, at det er hendes generation af forældre, som ikke lader deres børn fejle, og derved efterlader børnene i en illusion af perfekte faglige, menneskelige og sociale kompetencer, mens de overlades til at opdrage sig selv.

Tidligere undervisningsminister Merete Riisager (LA) og uddannet cand.mag. pæd. og har skrevet debatbogen Selvbyggerbørn.

Noget der ikke stemmer

Søren Jessen

Søren Jessen skriver og illustrerer bøger til børn. Senest i form af gennemillustrerede historier, som har et meget tæt samspil mellem tekst og illustration.

Ofte fortæller tegningerne noget helt andet end teksten.

Søren Jessen er en dansk forfatter og illustrator. Han startede sin forfatterkarriere med at skrive og tegne bøger til de yngste, men skriver i dag til både børn og voksne i alle aldre.

Faglitteratur for børn - udsigt og indsigt

Anja Kirk Bertelsen

Det er almindeligt at tænke på skønlitteraturen, som noget man kan spejle sig i, mens faglitteraturen er en kilde til viden og læring.

Faglitteratur for børn kan imidlertid meget mere end at formidle fakta.

I oplægget sættes der fokus på, hvad det er faglitteraturen kan i forhold til at skabe eftertænksomhed hos børnelæseren, og gennem en række eksempler skal vi se på, hvordan den gode faglitteratur giver børnene mulighed for både at se ud på verden og ind i sig selv.

Anja Kirk Berthelsen er uddannet bibliotekar og Master i børns litteratur og medier.

Grib litteraturen!

Ayoe Henkel

I oplægget præsenteres litteraturdidaktiske greb, som er udviklet i praksis med udgangspunkt i nye noveller, billedbøger og ungdomsromaner.

Grebene har til hensigt at engagere eleverne meningsfuldt i litteraturen.

Ved at kombinere æstetiske og sansebaserede tilgange med fællesskabs- og samtalebaserede tilgange tilbyder grebene forskellige måder, hvorpå eleverne ved at læse litteratur kan komme dybt ind i sig selv og langt ud i verden. Gennem fem faser bliver eleverne klædt på til at indgå i litteraturfællesskaber.

De konkrete greb er letanvendelige og inspirerer til at tænke kreativt i litteraturarbejdet.

Ayoe Quist Henkel er lektor i dansk ved læreruddannelsen i Silkeborg, VIA UC, og ph.d. fra Center for Børns Litteratur og Medier.

 

Se også HerLitt for voksne